Friday

Pelajar Praktikal dari Kolej Pertanian


Bismillah..
Assalamualaikum wbt..

Jariah Agro Farm sudah menerima pelajar praktikal dari Kolej Pertanian Malaysia selama 2 bulan, ada lagi sebulan untuk pelajar tersebut menghabiskan masa praktikal di JAF dan pulang dengan keputusan cemerlang. JAF amat berbesar hati dan mengalu-alukan mana-mana pelajar yang mahu praktikal di JAF dengan niat mengalami sendiri kehidupan harian sebagai seorang penternak. Terdahulu kami menerima 6 orang pelajar dari UUM dan kini hanya 1 orang sahaja dari KPM. Alhamdulillah, pencapaian yang sungguh memberansangkan, pertukaran ilmu antara kami dan pelajar berkenaan dapat dimanfaatkan kemudian hari.

Rutin harian seperti bagi makan pagi, potong rumput, bersihkan kandang, cuci lantai tinja, membuat silaj, penyelenggaraan jentera, tanam rumput, membaja, bagi makan petang, rawatan kesihatan dilalui dengan tabah selain kerja-kerja tambahan seperti memproses baja organik, mempromosi hasil ladang, menjual hasil ladang dan pemasaran. Sedikit sebanyak dapat menaiktaraf JAF dan membantu kerja-kerja ladang.

Pelajar juga dapat membina keyakinan diri dalam bidang ini yang mana banyak lagi perlu diterokai untuk menjadikan pertanian sebagai salah satu cabang perniagaan. JAF berterima kasih kepada pelajar berkenaan dan KPM kerana sudi menghantar pelajar ke JAF.

aktiviti mempromosi hasil ladang

bersih tol kalau cuci hari-hari

rawatan kesihatan


Disamping itu, jualan aqiqah diteruskan sempena musim cuti sekolah ini dengan harga dari RM650- RM750. JAF juga sedia menyediakan perkhidmatan memasak catering dan BBQ kambing sekiranya mahu. Jualan susu kambing juga diteruskan meskipun khidmat delivery susu kami setakat ini dihentikan buat sementara waktu.

BIRI-BIRI AQIQAH

KAMBING AQIQAH


Stok aqiqah sentiasa ada, hubungi kami sekarang untuk tempahan. Hadiah misteri menanti anda setiap kali transaksi aqiqah dengan JAF.

Hubungi 013-2003482 atau 016-3415345

Regards,
Memperkukuh ekonomi ummah, menyusur sunnah Rasulullah
Anas Alnasrie

0 comments:

Newer Post Older Post Home