Friday

====== Nasi Arab Kambing =======

 

Ada peminat nasi arab di sini?say haiii. Kini kami ada pakej baharu buat kaki makan nasi arab. Kambing aqiqah+ nasi arab mandhy. Insyallah akan dtg kami akan beri percuma nasi arab promosi ini kepada yg bertuah. Nasi Arab Kambing bro, tip top punya rasa..

Nak? Like page ini (https://www.facebook.com/jariahagrofarmpage/) & Share dlu status ni (https://www.facebook.com/jariahagrofarmpage/photos/a.221565954624129.48408.200165363430855/908459082601476/?type=3&theater)

Saya akan cabut nama yg bertuah seramai 20 org sekitar shah alam dan klang. AYUH ORG KLANG & SHAH ALAM! Sebar kan status ini supaya nama anda layak utk dicabut undi.

UPDATE 23 Januari 2016.
Insyallah sample nasi arab ini akan diberi pada awal 7 FEBRUARI 2016. Orang yang bertuah akan dihubungi melalui FB. Segala perubahan tarikh akan dimaklumkan kemudian.

==============================
Pembekal kambing aqiqah, susu kambing segar Lembah Klang.

##############
Jariah AgroFarm
##############

0132003482
0163415345
0136610121
0176141420

www.jariahagrofarmpage.blogspot.com

Thursday

Susu kambing di PUTRAJAYA

Assalamualaium wbt,

Khas utk warga PUTRAJAYA, kini susu kambing kami boleh didapati di kawasan anda! Nikmati khasiat sebenar susu kambing setiap hari dengan mendapatkan bekalan di Presint 11. Hubungi Stokis tunggal kami ADLI 019-3997792.

Harga kami adalah terendah berbanding susu kambing yang dijual di pasar malam presint 3 (RM8.00 satu botol 250ml). Kami hanya menjual RM6.00 sahaja pada (250ml). Pembelian atas daripada 10 akan menerima diskaun!. Untuk bekalan berterusan, boleh terus hubungi Adli 019-3997792

019-3997792
019-3997792
019-3997792

mari menyelusuri sunnah Rasulullah dengan mendapatkan kebaikan khasiat susu kambing!


Monday

Bebiri untuk bekalan ibadah Qurban 2015 :::: Sheep for Qurban (Uddhiyah) 2015

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh alaikum jami'an.

Kami menawarkan bekalan bebiri untuk ibadah Qurban 2015 kepada sesiapa yang berniat untuk menjalankan ibadah qurban pada tahun ini. Untuk tahun ini, kami membekalkan ratusan ekor bebiri kepada penduduk sekitar Shah Alam, Klang khususnya dan Lembah Klang amnya (Kuala Lumpur, Damansara, Petaling Jaya, Subang Jaya, Sungai Buloh, Puchong, Cyberjaya, Putrajaya, Serdang dll).

Bekalan kambing yang kami sediakan adalah bersaiz besar (40-50kg), cukup umur dan tidak cacat. Segala proses penyembelihan dan melapah kambing disediakan dengan caj minimum RM30. Anda dialu-alukan untuk datang sendiri di ladang kami yang terletak di Kampung Sungai Kandis, Shah Alam (GPS : 3.037482, 101.488793) untuk pemilihan dan tempahan. Ladang kami tidak jauh dari pusat bandar Kuala Lumpur, hanya kira-kira 40minit dan 30 minit dari Putrajaya. Nikmati suasana kampung di dalam bandar Shah Alam. Untuk tempahan, hubungi kami di talian seperti dibawah:

Anas (013-2003482)
Arif (013-6610121)
Hasan (017-6141420)
Haji Ahmad Jamhari (016-3415345)

=======================================================================
English version
-------------------

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh alaikum jami'an.

We are offering sheep livestock for Qurban 2015 for those who intend to do sacrifice (uddhiyyah) this year. This year, we are supplying hundred heads of sheep for people in Klang valley (Kuala Lumpur, Damansara, Petaling Jaya, Subang Jaya, Sungai Buloh, Puchong, Cyberjaya, Putrajaya, Serdang and so on) especially people in Klang and Shah Alam.

Our sheep livestock were out-weight (approx. 40-50 kgs/head), 1 year above and in good condition. All slaughtering and de-skinning process are provided with minimum charge of RM30/ head. You are most welcome to pay a visit to our farm in Kampung Sungai Kandis, Shah Alam  (GPS : 3.037482, 101.488793) for booking and ordering.Our farm located not far from Kuala Lumpur city centre, it is only about 40 minutes driving and take 30 minutes driving from Putrajaya. Come and visit us and enjoy cozy atmosphere in city. For further information and order, please give a call/whatapps msg to this following number:

Anas (013-2003482)
Arif (013-6610121)
Hasan (017-6141420)
Haji Ahmad Jamhari (016-3415345)






Wednesday

Penghantaran susu kambing asli segar ke rumah anda!

Alhamdulillah.
Khas untuk pelanggan-pelanggan yang sibuk dan tidak mempunyai masa untuk ke tempat kami. Kini kami dapat realisasikan khidmat penghantaran susu kambing asli ke rumah anda untuk memudahkan anda. Tidak perlu ke tempat kami untuk mendapatkan bekalan minuman sunnah ini. Mudah kan?

Kawasan yang kami cover adalah sekitar Lembah Klang, iaitu Shah Alam, Klang, Subang Jaya, Petaling Jaya, Damansara, Puchong, Kuala Lumpur, Serdang, Seri Kembangan, Bangi, Kajang, Nilai, Seremban, Putrajaya, Banting, dan banyak lagi, call kami!

Terdapat 2 jenis susu buat masa ini, iaitu susu kambing perisa asli dan perisa honeydew. Hubungi terus 'person in-charge' untuk kawasan anda.

017-6141420 (Ust Hasan)- Shah Alam, Bukit Jelutong, Subang Jaya, Damansara, Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Sungai Buloh.
013-6610121 (Arif)-Nilai, Kajang, Bangi, Seremban, Sepang, Putrajaya, Cyberjaya
01110851990 (Zainal)- Shah Alam, Klang, Puchong, Subang Jaya, Sijangkang
013-3833855 (Ustzh Nihlah)- Kuala Langat, Banting, Jugra, jenjarom, Kuang, Sungai Buloh.
019-3455300 (Cikgu Norlida)- Putrajaya, Cyberjaya, Puchong.

"Penghantaran susu kambing segar ke rumah anda"

Sunday

Kambing Aqiqah cuti sekolah Klang, Shah Alam, Petaling Jaya, Subang Jaya, Kuala Lumpur!

Assalamualaikum wbt.


Cuti sekolah akhir tahun sessi 2014 datang lagi. Diharap cuti ini dapat mengisi waktu-waktu yang terluang dengan perkara-perkara yang berfaedah. Sebagai contoh, 22-30 Nov 2014 ni ada MAHA 2014 di MAEPS Serdang. Bawa la anak-anak untuk bermain dgn kambing, rusa, lembu dll, mendapat maklumat tentang pertanian dan penternakan dll.

Bagi yang merancang untuk membuat majlis aqiqah di musim cuti sekolah ni, cepat-cepat hubungi kami Jariah AgroFarm untuk booking kambing, booking tarikh majlis. Cuti sekolah ni ramai ibubapa yang merancang buat kenduri aqiqah, jd anda perlu jadi antara orang yang terawal untuk booking tarikh dengan kami (jika order pakej BBQ). Untuk pengetahuan tuan/puan, kami tidak dpat menerima tempahan jika slot tempahan telah penuh ataupun last minit. Kami menjangkakan setiap hujung minggu kami penuh dengan tempahan kambing aqiqah/kambing golek. JADI, cepat booking!! hehe

Namun, sekiranya tuan/puan hanya nk masak gulai/kari kurma, boleh tempah seminggu awal sbb ini juga kami perlu atur masa sbb pack jadual nnt. Tetapi jika tuan/puan hanya berhajat untuk menempah kambing aqiqah siap sembelih, lapah dan cincang sahaja, kandang kami sedia menerima bila-bila masa sahaja. Stok ternakan pun banyaaaaaak...anda boleh pilih sendiri, malah boleh sembelih sendiri, xde masalah. 

Ladang kami mendapat pengiktirafan dari kerajaan Australia 'animal handling' ESCAS dan kami juga adalah penyembelih yang bertauliah dari JAIS. Haiwan ternakan yang dibekalkan juga cukup syarat:

-cukup umur
-sihat
-tidak cacat
-berat hidup 35-40 kg
-Rumah sembelihan yang bersih dan teratur

Kami juga menawarkan sekiranya tuan/puan nk sedekah kan kepada rumah anak-anak yatim/ madrasah tahfiz/ rumah asnaf. Kami sedia menguruskan sedekah tuan/puan.

Pakej BBQ kami lengkap dengan side dishes dan peralatan:
-Mashed potato
-garlic bread.
-coleslaw
-sos lada hitam
-garden salad with thousand island * (jika 2 ekor keatas)
-2 orang pelayan bepengalaman
-stainless steel grill stall
-pinggan polistren
-Meja hidangan side dishes
-Khemah operasi

Hubungi:
013-2003482 (Anas- call, sms & whatapps)
016-3415345 (Hj Ahmad Jamhari- Call sahaja)
013-6610121 (Arif- call, sms & whatapps)

Jangan lupa ikuti perkembangan kami di FB dan LIKE Jariah AgroFarm!





Our setup, grill on site and tidy equipments (stainless steel fellas!)


is there anyone drooling for this lamb roasted??


someone drooling??


owwh, againn??


Haiwan ternakan untuk aqiqah


Mega Order kambing Bakar



Kambing-kambing yang sedang diperap


Temui kami di MAHA 2014

Assalamualaikum,

MAHA 2014 datang lagi, ianya bermula semalam 22 November 2014-30 November 2014, dari jam 10 pagi- 10 malam. Acara dwitahunan ini sukar untuk penternak lepaskan peluang ini. Kami sebagai penternak sudah pasti akan turut serta dalam Pameran terbesar pertanian dan penternakan Malaysia. Kali ini kami di Laman Ternakan di bawah payung Kelab Transformasi Ruminan Malaysia (GTR). Jom temui kami di Astaka Laman Ternakan Pintu 2 MAEPS Serdang. Lebih mudah kiranya tuan/puan parking di Pintu 2 sebelah lebuhraya SKVE.  Di Laman Ternakan, cari belon gergasi warna putih berlogo GTR dan Clixster. Kami di dalam Astaka di Zon Tengah. Ramai ahli kelab turut serta tapi tuan/puan cari la booth susu kami warna biru laut bertulis "GOAT MILK!".

Dapatkan percuma bag woven edisi terhad dari kami dengan pembelian susu 10 botol keatas. Juga dapatkan maklumat-maklumat tentang Jariah Agro Farm berkenaan aktiviti penternakan, perkhidmatan kami dll. Insyallah kami akan berada di MAHA sehingga 30 November 2014.

Jangan lupa datang dan berjumpa dengan kami ya!

Sebarang pertanyaan dan tempahan kambing, sila hubungi :

013-2003482 (anas- call, sms & whatapps)
016-3415345 (Hj Ahmad Jamhari- call sahaja)
013-6610121 (Arif- call, sms & whatapps)

lawati dan LIKE Fb kami di Jariah AgroFarm





Cari belon ni utk jejak lokasi kami!


Acara di Astaka GTR, teka berat karkas kambing, hadiah beg tangan ori LV!


err.."i want to touch a GOAT!!"


Black menyanyi di kandang kambing!


antara acara yang dijalankan di Astaka GTR, jom serbu!



Bag woven edisi terhad JAF


Booth susu kambing kami di MAHA 2014


Promote promote! sesak weh


ha,,,promote lagi...lagi...dan lagi

Wednesday

Hukum dan status daging aqiqah diberi kepada non muslim

Assalamualaikum

Sepanjang kami menjalankan urusan ibadah aqiqah, kami sentiasa dihujani dgn pelbagai kemusykilan agama dan hukum hakam mengenai aqiqah. Antaranya hukum dan status daging aqiqah diberi kepada non muslim.

Apa yang saya pelajari daripada Ustaz-ustaz yang dipercayai, hukumnya adalah harus, tidak mengapa jika non muslim makan daging aqiqah kerana sememangnya kita digalakkan untuk sedekah kan daging tersebut, tidak kira muslim atau pun non muslim. Namun begitu, saya berpendapat sekiranya ada orang muslim, maka elok lah diutamakan mereka yang muslim untuk menjamah masakan daging aqiqah tersebut. Tetapi tidak menjadi salah untuk menjamu mereka yang non muslim kerana khuatir mereka ini akan berasa hati sekiranya tidak dapat menjamu masakan kambing sedangkan mereka dijemput ke majlis tuan-puan.




Saya menganggap, ini adalah salah satu cara dakwah kita tanpa mengasingkan masakan mereka supaya mereka non muslim ini melihat keindahan Islam itu sendiri tanpa membeza-bezakan. Ibadah aqiqah ini bertujuan untuk menyatakan syukur kita terhadap kehadiran cahaya mata yang Allah telah amanahkan dan ianya menjadi satu hal mendekatkan diri kepada Allah. Berkenaan dagingnya untuk disedekahkan, ianya tidak menjadi masalah untuk non muslim.

Hal ini selaras dengan pandangan Ust Zaharudin, iaitu pendakwah yang saya siqqah terhadapnya akan buah fikiran yang dikeluarkan. Saya ada sertakan komen UZAR dalam catatan saya ini yang saya cedok dalam blog peribadi beliau.

"
Kemusykilan: hidangan majlis tu ialah daging kambing akikah, boleh ke daging ibadah akikah tu diberi makan kepada orang kafir? bagaimana pula dengan daging ibadah korban

Jawapan

Aqiqah disebut dalam hadith :-

مع الغلام عقيقة فأريقوا عنه دماً وأميطوا عنه الأذى

Ertinya : " Bersama bayi yang lahir itu aqiqah, maka kerna itu mengalirkanlah darah (sembelihan) untuknya, dan jauhkan baginya segala kesakitan (godaan syaitan) ( Riwayat Al-Bukhari)


كلُّ غُلامٍ رَهينٌ بعَقيقته، تُذبَحُ عنه يومَ سابعِه ويُسمَّى فيه ويُحلق رأسُه".

ُErtinya : "Setiap anak perlu dipajakkan (terhutang) dengan aqiqah, disembelih untuknya pada hari ketujuh umurnya, dan diberi nama dan dicukur rambut kepalanya" ( Riwayat Ashabus Sunan )

Aqiqah itu pula dari sudut bahasanya adalah 'tolakan', iaitu tolakan dari gangguan dan godaan Syaitan.

Berkenaan beri kepada non muslim, saya dapati tiada dalil mahupun pendapat ulama yang meletakkan syarat bahawa si penerima adalah orang Islam sahaja. Justeru...wallahu a'lam.. saya kira ianya adalah harus.

Cuma sudah tentu yang lebih baik adalah penerima dari kalangan orang Islam kerana diharapkan adalah sipenerima memahami lalu mendoakan si kanak-kanak tadi apabila menerima hidangan hasil aqiqah itu.  Jika beri pada bukan Islam, manalah mereka faham aqiqiah tu apa ..:)

Falsafah 'aqiqah adalah sebagai tanda kesyukuran bagi anugerah cahaya mata yang dikurniakan oleh Allah SWT. Justeru ia lebih baik di kongsi sesama Islam. Ini kerana ia juga seumpama satu peringatan kpd yg lain untuk beraqiqah juga untuk anak mereka (jika belum). Non-Muslim tiada peruntukan aqiqah..

Sebagai tambahan info ; Kebanyakkan ulama menggalakkan daging dari hasil sembelihan itu dimasak terlebih dahulu sebelum di edarkan kepada faqir miskin, jiran tetangga walaupun mereka kaya.


Bagaimanapun, menurut satu pandangan :-

" Daging aqiqah dan korban haram diberi kepada bukan Islam kerana korban dan aqiqah merupakan amal ibadah kepada Allah. Ia bertujuan untuk bertaqarrub kepada Allah. Ini ada disebut dalam Fatwa Syeikh Ahmad al Fatthani.

Tapi kalau bukan Islam nak beli satu bahagian daripada daging lembu itu untuk kegunaan peribadi, bukannya utk korban, maka harus hukumnya menurut Syeikh Daud al fatthani dalam Furu'ul masaa'il. "

Komen UZAR :

Ada benarnya, ini salah satu ijtihad yang sangat boleh dipegang. Bagaimanapun, ia tidak qat'ie dan ia masih dalam kategori perkara furu'/cabang.

Jika hujjah utama oleh beberapa ulama terulung tempatan di atas adalah "ia hal taqarrub"..maka anda boleh berhujjah bahawa hal taqarrub itu adalah terhenti di ketika niatnya, sembelihan dan hidangan dibuat..adapun hal ehwal mengedarkannya tidak lagi termasuk dalam hal yang menjadi syarat kepada taqarrub itu. Ia lebih kepada hal kemasyaratan sahaja.

Seperti solat.. ia adalah hal taqarrub kpd Allah..maka ada rukun dan syaratnya untuk memenuhi taqarrub yang disasarakan demikian juga solat di tempat yang suci adalah syarat sah utk taqarrub solat ini, tapi samada sejadah itu dibeli dari kedai non muslim atau tidak.. maka ia tidak memberi kesan kpd ibadah solat...ia cuma kurang digalakkan sahaja.

Dan mengedarkannya daging aqiqah kpd muslim sahaja, bukanlah menjadi syarat sah aqiqah dalam semua mazhab (kecuali jika saya tersilap, iaitu ada mazhab yg menajdikannya syarat sah aqiqah).

Malah jika seseorang bersedeqah kepada seorang bukan Islam di ditemuinya di keadaan yang amat memerlukan. Adakah tiada pahala baginya??? Ini tidak benar sama sekali, derma dan kebaikan yang dilakukan oleh Umat Islam adalah bersifat 'taqarrub' kepada Allah, dan ia pasti diterima walaupun penerima bantuan itu seorang kafir. Cuma, jika ada dua peminta antara Muslim dan kafir, sudah tentu lebih besar pahalanya diberikan kepada si Muslim. Bagaimanapun, ia tidak menjadikan hukum HARAM untuk diberi kepada si bukan Islam.


Justeru ia kekal isu yang sangat furu' dan bebas memilih dalam kedua-dua fatwa ulama. wallahu ''lam.



sekian


UZAR

7 Dis 06


16 ZUlkaedah 1427 H "

Older Posts