Tuesday

Transformasi JAF

Bismillah...

Assalamualaikum wbt..

Tahun baru menjelma, xkira la tahun baru hijrah atau tahun baru masihi. Tanggal 1 Januari 2010 yang lepas, genaplah setahun Jariah Agro Farm beroperasi. Kita melihat pelbagai perubahan fizikal yang berlaku di ladang 'mini' kami. Juga, perubahan emosi dan tahap kematangan dlm bisnes livestock ni. Apa yang saya mahu kongsikan di sini adalah perubahan fizikal yang masih berkembang sehingga hari ni. Walaupun tidak serancak mana, tetapi bangun dari bawah mengajar kami erti menghargai dan sifat berhati-hati.

Pertukaran pola pemakanan, pertukaran supplier makanan dan ubatan, pertukaran supplier ternakan, pertukaran pekerja, perubahan bilangan kambing, perubahan sistem paddock dan kandang, perubahan wajah padang ragut, perubahan marketing dan fokus jualan, perubahan kemudahan ladang dan sebagainya.

Sebahagian daripada transformasi ini sy kongsikan dalam bentuk gambar. enjoy these pics!


ladang napier india


Kandang sebelum 1 jan 2009 dan sebelum 1 jan 2010


Jalan menuju ke JAF


chopper (tgk dlu2, dasat tol nk potong)


padang ragut berpagar


dan akhir sekali, tranformasi susu...hehe,walaupun begitu, susu segar masih dijual

Perubahan ini masih berkembang sehingga ke hari ini, insyallah kandang akan diperbesarkan dengan kapasiti kambing trading samada bebiri, feral, kampung dll. Matlamat JAF adalah untuk menjadikan JAF pusat ternakan dan sumber bekalan kambing. Rasa terpanggil untuk memenuhi fardhu kifayah kerana sebelum ini ramai pelanggan dari shah alam, subang jaya, klang, damansara yang mahu aqiqah mencari peternak india, kenapa tidak melayu islam?

ini lah cabaran pasaran.......sekian dulu. wsalam.


"MEMPERKUKUH EKONOMI UMMAH, MENYUSUR SUNNAH RASULULLAH"
'"You don't have to be great to start, but you have to start to be great"

Regards,
AnasJAF

0 comments:

Newer Post Older Post Home